.

Sunday, July 8, 2012

Das neugierige Kindlein en de moderne Darwin `…??_!.. ́ ich wundere mich, was passiert hier doch?








Bachelor-Thesis 

deel  1                                  Das neugierige Kindlein en de moderne Darwin 
deel  2 inc. manuals  `…??_!.. ́ ich wundere mich, was passiert hier doch?



Begeleiding Fons van Grinsven
Ontwerp Aiden Wong 
Fotografie en Tekst Lena Paschen

editie van 15 


Inleiding

Heb je dat wel eens? Je bent niet zoekende, je laat je blik niet bewust varen en toch tijdens het onbewuste observeren van je fysische omgeving ontdek je ineens iets dat je aandacht trekt. Zonder te weten waarom, blijft je blik hangen en word je vervuld met een soort ongekende nieuwsgierigheid. Een nieuwsgierigheid naar het leven, naar de dingen om je heen en de oorsprong ervan, naar de fysische verschijningen en hun regels. Alledaagse objecten die soms lijken alsof je ze nog nooit eerder hebt gezien, situaties die door ontraadseling een komisch karakter kunnen aannemen maar zich soms ook verliezen in prachtige schoonheid, natuurverschijnselen die alleen onder bepaalde omstandigheden optreden, maar juist daarom in hun schaarsheid zich uniek vertonen en bekende plekken die plots iets onthullen dat je nooit eerder had waargenomen.
Ze laten je stil staan, je beleeft het moment dat zo toevallig en uniek overkomt, en geleidelijk begin je het te waarderen. Je omgeving is vol van indrukken die er alleen maar op wachten om waargenomen te worden. Ziende, luisterend, ruikend, voelend of proevend. Een in hun perfectie zijn je zintuigen als ze allemaal worden geraakt.
In een tijdperk waarin we overvloed worden met informatie, mogelijkheden en beelden lijkt deze kijk luxe en tegelijkertijd schaars. Er zijn te veel invloeden en prikkels die we iedere milliseconde moeten verwerken en plaatsen naar relevantie, bedreiging en kans. We verliezen soms een beetje de aandacht voor het gebeuren om ons heen.
Toch denk ik dat dit spel met de waarneming van belang is doordat het denkprocessen in gang zet die vervolgens een kritische blik kunnen stimuleren. Deze kritische blik is absoluut niet overbodig.
Maar hoe ervaren we, structureren en evalueren we de alledaagse natuurlijke of gemaakte omgeving? Wat zijn de factoren die de waarneming zelf kunnen beïnvloeden? En welke normen en waarden op de fysische omgeving worden door de waarnemer toegepast?
In mijn onderzoek zal ik als eerste de waarneming der zintuigen analyseren, zowel hun belang als ook de invloeden en voordelen die leeftijd, gezondheid en omgeving spelen. Bijzondere nadruk ligt hierbij op de visuele beleving en evaluatie van de alledaagse omgeving. Vervolgens zal ik me verdiepen in de evaluatie en waardering die we voor onze omgeving kunnen voelen. Het begrip topophilia wordt hierbij toegelicht en ook welke rol hierbij de gezondheid, familiariteit en het associëren inneemt. Daarnaast zal ik het begrip flâneur van Charles Baudelaire en Walter Benjamin bestuderen en een eigen versie hiervan creëren die meer met mijn hedendaagse voorstelling overeen komt. Afsluitend introduceer ik drie kunstenaars die in hun werk of werkwijze duidelijke overeenkomsten met de alledaagse waarneming tonen en methodes ontwikkelen voor het opnieuw ervaren.
De manier van mijn recherche is dan ook inherent voor mijn thematiek. Tijdens mijn onderzoek, scan ik boeken en artikelen, neem ik informatie in een oogwenk waar en beslis wat voor mijn onderzoek van interesse zou kunnen zijn. Dit levert veel informatie op waarvan pas aan het einde duidelijk wordt welke zich zal lenen en van waarde kan zijn.




No comments: